Backpacken samen met Paps en Mams - Reisverslag uit Tirau, Nieuw Zeeland van Sjoerd Engels - WaarBenJij.nu Backpacken samen met Paps en Mams - Reisverslag uit Tirau, Nieuw Zeeland van Sjoerd Engels - WaarBenJij.nu

Backpacken samen met Paps en Mams

Door: Sjoerd Engels

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

03 Maart 2006 | Nieuw Zeeland, Tirau

Hey allemaal,

Ik heb inmiddels mijn vader en moeder opgehaald van het vliegveld.
Volgens mij schijnt die zon bij jullie inderdaad niet al te vaak, ze waren krijtwit!
Het eerste wat ik te horen kreeg was “wat heb jij lang haar”, haha vond het wel grappig.
Mam had me goed gemist, dat kon ik goed merken ze kon niet van me afblijven.
Na eerst wat bijpraten op het vliegveld zijn we de stad ingereden, voordat we ook iets zouden gaan uitpakken heb ik ze naar mijn favoriette Auckland plekkie gebracht, boven op Mt Eden. Hier heb je een prachtig uitzicht over de stad.
Na Mt Eden zijn we maar naar het backpackers hostel gegaan, hier krijgen ze hun eerste indruk hoe ik hier ongeveer 2 maanden geslapen en geleefd heb.
Pap en Mam hebben volgens mij wel hard moeten werken om hun ogen open te houden, het is namelijk belangrijk dat je op de locale tijd gaat slapen. Aangezien dat het pas net s’middags was, heeft hun eerste dag denk ik behoorlijk lang geduurd, is ook niet gek na een vlucht van ongeveer 25 uur + 14 uur Kuala Lumpur.
De volgende morgen waren ze gelukkig goed uitgeslapen en fit voor hun eerste dagje Auckland. Eerst goed ontbeten en toen de bus gepakt naar het centrum.
Na eerst wat rondgesnuffeld te hebben op de hoofdstraat zijn we naar het stadsicoon gegaan, de skytower. We zijn er ook maar ff ingegaan, vanaf hier (220m) is het zicht op de stad en de havens geweldig.
Is ook wel geinig als je op de glazen vloeren gaat staan, kijk je recht naar beneden, is toch wel een stukkie omlaag!
Na de skytower zijn we op zijn Nederlands (met een GRATIS busje) naar Kelly Tarltons Antarctic and Underwater World gegaan.
Dit is gewoon echt mooi om te zien, grote glazen bakken met allerlei soorten vissen, haaien, pinguins en meer…
Maar het mooiste vond ik de tunnel, dit is een doorzichtige plastic tunnel onder water, hier zwemt alles over je heen en langs je af.
Na een paar uurtjes onder water, zijn we terug boven water gekomen en de bus gepakt naar Auckland Domain. Helaas was het museum niet meer de moeite om naar binnen te lopen, was nog maar een half uurtje open. We hebben ons daar maar eventjes op het gras neergelegd, een beetje genoten van het weer en het uitzicht.
Op onze terugweg naar het hostel hebben we nog wat kleinere dingen bezocht, o.a. de wintergardens voor moeders, eenmaal terug in het hostel waren we blij dat we weer konden gaan zitten. Zijn toch best lange dagen, zeker omdat je hier toch behoorlijke afstanden loopt.
Na een goeie nachtrust hebben we naar Maria (nicht van Jan & Pap) en Tony gebeld of we daar een nachtje of 3 welkom waren, dit was natuurlijk geen probleem. Ze wonen centraal in de provincie Northland, kunnen we vanaf hier al onze uitstapjes doen.
Onderweg ernaar toe zijn we nog op verschillende plaatsen gestopt, bij de Whangarei falls hebben we ook nog lekker gepicnickt.
Na heerlijk geslapen te hebben op de lekker zachte matras bij Maria en Tony zijn we naar de “Bay Of Islands” gereden, hier hebben we een toch wel bekend NZ iets gedaan. De boottrip naar “the hole in the rock”, normaal varen ze er met de boot er doorheen. Wij hadden net pech de zee was te ruw, als we er doorheen zouden gaan zou er niet meer veel van de boot zijn overgebleven, de golven zouden ons tegen de rotsen aangegooid hebben. Hier had de schipper toch niet zo’n zin in, wij overgens ook niet echt.
Op de terugweg zijn we op een eiland gestopt hier had je een mooi uitkijkpunt over de “Bay Of Islands” . Voor ons boottripje zijn we ook nog naar de “Haruru Falls” en de “Treaty Grounds” geweest, na de boottrip ook nog ff langs Russell (het oudste NZse plaatsje). We hadden geluk, op de werf stond een visser zijn net gevangen zwaardvis te tonen, wat een grote vissen! Na het bekijken van wat oude gebouwen zijn we terug naar Maria en Tony gereden en zat de dag er al weer op, wat vliegt de tijd toch als je plezier hebt.
De volgende morgen weer vroeg uit de veren voor onze bustrip naar het verre noorden. We moesten om 7:30 a.m. op een parkeerplaats zijn waar de bus ons zou oppikken en ons via “ninety mile beach” naar “Cape Reinga” zou brengen.
Onderweg kregen we goede uitleg door welke gebieden we allemaal reden, wat er geproduceerd werd en nog veel meer…
Aangekomen op “ninety mile beach” was er een viswedstrijd, er deden wel 1000 man aan mee. Was ook een prijs te winnen van 50 000 dollar, is ook niet misselijk.
Na een halfuur op het strand omhoog gereden te hebben, mochten we ook even uitstappen. Hier hebben we samen voor mam heel wat schelpen opgeraapt en ietsje verderop lag een klein eilandje, leek wel de kleine versie van “hole in the rock”.
Na het lange strand zijn we gestopt bij grote zandduinen, hier mochten we met een soort bodyboard vanaf glijden. Keiruig maar wel hard werken om er omhoog te lopen.
Na een paar keer er vanaf glijden zijn we weer doorgereden, dit keer naar het noordelijkste punt van het land “Cape Reinga”. Hier konden we ook even rondlopen, genieten van het uitzicht. Na een dik halfuur zijn we aangereden richting onze lunchplaats, had inmiddels ook wel honger gekregen.
Na een lekkere lunch zijn we nog naar een kauribos gegaan, hier konden we een klein rondje wandelen. Na deze walkway werden we weer afgezet op de parkeerplaats waar de auto stond. Zat onze dag er alweer op. Ik vond het een mooie trip je kreeg overal goed uitleg bij en je hoeft zelf alleen maar goed rond te kijken. Het was misschien de 2de keer dat ik op die plaatsen kwam, maar heb veel nieuwe dingen gezien en gehoord.
Onze Northland trip zat er al weer bijna op, we zijn de volgende morgen nog naar de grootste Kauri bomen van NZ en het kauri museum geweest. Waarna we in Auckland overnacht hebben om ‘s morgens weer aan te kunnen rijden naar de Coromandel.
We zijn eerst naar Thames geweest, hier wat rond gekeken en mijn lange haar daar achtergelaten. Vanaf Thames zijn we richting Whitianga gereden, onderweg nog gestopt bij de “driving creek railway” in Coromandel town.
Na Whitianga zijn we naar Whangamata gereden, hier hebben pap en ik gesurfd, althans zo goed als mogelijk was veel golven waren er die dag niet. Mam heeft de tijd goed vol gekregen met het zoeken van mooie schelpen, ze heeft er nu zo veel dat ik benieuwd ben hoe ze mee naar huis gaan komen.
‘s Middags zijn we ook nog naar Waihi geweest, hier ligt een nog steeds werkende goudmijn.

De dag erna zijn we op tijd aangereden naar Tauranga, hier hebben de kinderen van Jan & Nellie vandaag een triathlon. Daar hebben we naar gekeken, leuk om te zien, zo’n 2000 kinderen die zwemmen, fietsen en rennen. Na afloop zijn we ons met zijn allen aan het strand gaan liggen voordat we naar Jan & Nellie thuis gingen.
Hier blijven we iets meer dan een week, wat familie bezoeken en de bekende plaatsen hier om ons heen. En natuurlijk zondag niet vergeten, dan zijn Jan & pap allebei jarig dit is 25 jaartjes geleden dat ze dit samen op de dag zelf gevierd hebben. Er staat ons weer een leuke week te wachten en als deze om is vertrekken we naar het zuidereiland. Daar staat ons nog veel meer leuks te wachten!

Groeten van Hein, Thea en Sjoerd

• 03 Maart 2006 - 11:06

-Cappi-:

Hey Ruru, ben je ook weer naar die Haagse Santa Claus geweest?

• 04 Maart 2006 - 11:41

Sjaak, Thea En De Kids:

Hein Proficiat met je verjaardag! ook aan jan natuurlijk! leuk dat jullie het samen vieren. een hele fijne dag en ook de komende weken heel veel plezier gewenst.

groetjes sjaak, thea laura en guus.

• 04 Maart 2006 - 14:02

Pier En Sjaen:

proficiat jullie 2 daar.
    maak er een mooie dag van.
    peter & sjean

• 04 Maart 2006 - 16:42

Jos En Willemien:

Hein en Jan, gefeliciteerd met jullie verjaardag, geniet er van, het komt nu eenmaal niet vaak voor dat jullie het samen kunnen vieren.
    Ook de groeten aan Thea, we genieten hier van jullie verhalen, veel plezier nog de rest van jullie vakantie.

• 04 Maart 2006 - 19:05

Koopmanskies:

Heeej Hein en Jan!
    Van harte gefeliciteerd met jullie verjaardag! Dit is toch wel uniek na zoveel jaren! Geniet ervan en maak er een geweldige dag van!

Tis wel jammer dat de abraham van vorig jaar er niet bij kan zijn...maar dat maken we vast nog wel goed:)

En gaat met jou ook nog alles goed Sjoerd? Al een leuke vlam aan de haak geslagen??

Maak er nog een leuke tijd van en blijf vooral genieten van deze mooie vakantie.

Tot snel!! Groetjes Wien en Will en een dikke kus van Steffie en Renie

• 04 Maart 2006 - 19:08

Koopmanskies:

Oeps... en toen was het bericht al verzonden...

Thea en de rest van de familie natuurlijk ook allemaal de groetjes vanuit het altijd gezellig Panningen!

Groetjes de Koopmanskies

• 04 Maart 2006 - 20:08

Marij,Wim&de Kids:

Ruig om te lezen dat jullie lekker surfen en op het strand liggen,terwijl hier dikke vlokken sneeuw uit de lucht vallen....
    Hein en Jan:van harte met jullie verjaardag en nog vele jaren in goede gezondheid!
    Thea,Sjoerd en de rest van de familie een hele gezellige dag en nog een fijne vakantie!

• 04 Maart 2006 - 20:27

Ingelzzzz:

En sjoerd zet zien lekkere actieve leventje zeer goed voort in New Zeeland, aan de verhale te zeen zitse neet echt stil nae en amuseer ze dich perfect.

Mer dink d'raan he, doe bis neet de enigste dae dich mist schat, asse hej bis umhelse ich dich en ....

Mzzl

• 06 Maart 2006 - 08:05

Sjoerd:

Hey Rudy!!

Alles gaat inderdaad wel lekker actief zijn gangetje.
    Maar na zo'n berichtje moet ik toch maar weer snel naar huis komen, kan niet wachten "Pumpkin"!! ;-)

Toedeloe!!

• 06 Maart 2006 - 09:48

Els Metsemakers:

Hallo Thea, Hein, Sjoerd en Jan en fam.
    We (collega s van Thea van de gemeente Helden) willen jullie heel veel sterkte wensen met het heengaan van jullie allerliefste Pap en Opa.
    Toch fijn dat jullie samen zijn daar in Nieuw Zeeland.

Ik heb nog een mooi gedicht over Pap/Opa:

Als een vogel in de wind
    ben je je eigen weg gegaan.
    Als een vogel op het nest
    heb je je gezin beschermd.
    Als een vogel die zaad morst
    zo liet je iedereen meedelen.
    Als een jonge vogel
    zo breekbaar was je.
    Je was geen vogel in een kooi
    zo hield je van het leven.
    Als een vogel in de wind
    ben je van ons weggevlogen.

Heel veel sterkte . . .
    We denken aan jullie . . .

Jan, Truus, Hans, Jeroen, John, Erik, Roel, Gerard, Roel, Frank, Thea en Els.

• 07 Maart 2006 - 06:50

Koopmans:

Hein, Thea, Sjoerd, Jan, Nellie en kinderen...

In deze moeilijke periode alle sterkte en kracht. Woorden zullen een steun zijn maar het is vooral de tijd die het verdriet verzacht.

Sterkte!

Wien, Will, Steffie en Renie

• 07 Maart 2006 - 09:40

Thijs En Regien:

Hein Thea, Sjoerd, Jan en familie,
    We wensen jullie aan de andere kant van de wereld alle sterkte die jullie nodig hebben om dit verdriet en gemis van vader te verwerken. Je bent nu bij elkaar en kunt elkaar steun bieden.
    In gedachten zijn we bij jullie.

Thijs, Regien, Twan en Ellen

• 07 Maart 2006 - 09:42

Hein,Thea, Sjoerd:

Hoi allemaal,

In plaats van zondagmorgen wakker worden, gezellig ontbijten en de verjaardag van Hein en Jan vieren, werd het na een telefoontje van thuis dat vader was overleden een heel andere dag. Een dag die ondanks al ons verdriet in het teken van vader stond. Ondanks dat we het er heel erg moeilijk mee hebben, hebben wij in overleg met onze familie besloten om in Nieuw Zeeland te blijven en hier een steun te zijn voor elkaar.

• 07 Maart 2006 - 12:31

Sjaak En Thea:

Hein,Thea,Sjoerd,Jan,Nellie en kinderen.

Wat een trieste meededeling. Wij wensen jullie heel veel sterkte met het verlies van jullie lieve pap en opa.

wij zijn in gedachte bij jullie.

Sjaak ,Thea ,Laura en Guus

• 07 Maart 2006 - 12:50

Miriam En Conny:

Beste Hein, Thea, Sjoerd en familie,
    Wij willen jullie heel veel sterkte wensen met het overlijden van jullie vader, schoonvader en opa!

• 07 Maart 2006 - 14:26

Collega’s:

Vandaag hebben wij het droevige bericht ontvangen van het overlijden van jullie vader, schoonvader en opa.
    Wij wensen jullie heel veel sterkte toe bij het verwerken van dit verlies.

Fré, Gerard, Leon, Piet, Rob, Wilco en John

• 07 Maart 2006 - 19:54

Fam. Dierick:

Wij willen jullie heel veel sterkte wensen in deze moeilijke tijd.
    Groetjes Wiel, Marie-louise, Ellen en Loes.

• 07 Maart 2006 - 20:07

Mestrom:

Hein, Thea, Sjoerd, Jan en familie, heel veel sterkte toegewenst bij het verwerken van het verlies van Pap en Opa.
    Jos,Willemien, Inge en Roy.

• 07 Maart 2006 - 20:28

Peter Janssen:

Sjoerd, Jan, Nellie, Hein, Thea en kinderen.

Gecondoleerd met het overlijden van jullie "Va" en opa! Wij zullen hem ons herinneren als een altijd goed lachse, vriendelijke en gastvrije "Va" die het met jullie "Mo" goed voor elkaar had en waar wij vroeger graag en vaak mochten komen. Sterkte de komende dagen!

Sjean en Pier

• 08 Maart 2006 - 12:03

Hilluh:

Sjoerd, gecondoleerd met het overlijden van je opa. Heel veel sterkte gewenst, natuurlijk ook aan de rest van de familie, ook namens de rest van de kiet.

Jeroen / kiet Brouwersweeg

• 12 Maart 2006 - 13:45

Truus:

Veel sterkte gewenst met het overlijden van pap.
    En hopenlijk kunnen jullie toch nog genieten van de vakantie.
    Groetjes Truus en Wim

• 17 Maart 2006 - 14:14

Peter, Annie En Nieky:

Hoy Hein,Thea,Sjoerd en de rest van de familie.
    We hebben net alle berichten gelezen en de foto's bekeken. Het is wel erg laat maar we hebben enkele weken geen computer gehad. Hein nog gefeliciteerd met je verjaardag. Helaas gecondeleerd met het overlijden van pap,opa en schoonvader. Hiermee nog veel sterkte. Zo als we net zelf gezien en gelezen hebben is het er goed toeven. We hopen dat jullie nog een hele fijne tijd hebben. Tot gauw Gr's van ons, Fam. Craenmehr