Viet Nam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Sjoerd Engels - WaarBenJij.nu Viet Nam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Sjoerd Engels - WaarBenJij.nu

Viet Nam

Door: Sjoerd Engels

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

17 Mei 2012 | Vietnam, Hoi An

Hey hallo,

Maar weer even een vluggertje;)
Ik zit inmiddels in Viet Nam, ben nu halverwege mijn trip van zuid naar noord. Het is in een woord "Gewelig"! Buiten dat ik nog steeds niet aan de vreselijke hitte gewend ben is het hier echt super.

In het zuiden was het landschap heel vlak (dan heb ik het niet over het wegdek, wat een ramp) met veel water. We (onze groep van 9) hebben daar een nacht bij wat locale mensen thuis geslapen, nou dat was wel sjiek... vindt het wel nog moeilijk om te begrijpen dat die mensen daar elke dag van de afgelopen 36 jaar geleefd hebben... is echt zo anders dan wij uit het verre westen;) gewend zijn. Maargoed, het is maar hoe je het bekijkt.. kan me namelijk ook voorstellen dat ze het hier niks vinden hoe wij leven, en al helemaal als je deze hitte vrij normaal vind... ze lopen hier gewoon in hun spijkerbroek, t-shirt en vest... en ik in mijn korte broek en blouse half open sta naar hun te kijken terwijl ik mijn 2L waterfles leeg drink en het tegelijkertijd het water weer uit alle porieen naar buiten vloeit... het zal vest wel wennen, maar weet alvast dat het langer duurt dan 2 weken...

Wat ik ook erg indrukwekkend vond waren de Cu Chi Tunnels, waar het Vietnamese volk schuilde tijdens de dag toen de amerikanen hier vochten... ik heb zelf door een van de tunnels gekropen en dat was niet echt het meest aangename als je bedenkt dat dit hun dagelijkse routine was... Maar ze hadden echt allerlei trucs en manieren gevonden om de amerikanen te slim af te zijn, wat ze uit eindelijk ook gelukt is. Waar ik overigs ook van versteld stond, de respectloze manier de amerikanen zich hier hebben gedragen, het dropje Sun My deed me meer aan een concentratiekamp denken dan aan een "normale" oorlog. Hier heeft het leger van de VS ff een dorpje van 504 personen letterlijk van de kaart geveegd, de mensen op brute wijze vermoord.

Maar dat is wel genoeg oorlog voor dit verhaaltje, maar hoe je het ook went of keert... oorlog is een zeer groot onderdeel van de vietnameese geschiedenis.
Buiten al die veldslagen heb je hier ook verschrikkelijk veel "droom" strandjes, ik vind het echt heerlijk om daar even te gaan liggen met een vers uit de boom geplukt kokosnoot.
In Nha Trang hebben ook weer gedoken (nou ja, gesnorkelt)... was erg mooi, maar met een min puntje... de vervuiling... ze maken er hier echt overal een puinzooi van wat erg jammer is... aangezien het land zo prachtig en veelzijdig is. De mensen hier zijn overigs super vriendelijk, zeker als ze in de gaten hebben dat je iets van ze wil kopen;)

Zo, toch wat langer dan ik dacht maar dat is niet erg denk ik... is nu weer bedtijd... heerlijk onder de airco, wat is dat ding snel mijn beste vriend geworden! kan niet meer zonder!

Over 2 weken ben ik weer in Nederland... wat gaat tijd toch altijd snel als alles goed gaat...kan trouwens niet wachten om iedereen weer eens te zien... is toch al weer even geleden.

Tot snel!

Gr Sjoerd

  • 17 Mei 2012 - 16:00

    Mieke Peeters:

    Hoi Sjoerd,

    Wat weer een belevenissen en indrukken.
    Over hitte hebben we hier niet te klagen, dus geniet er maar een beetje van.
    Tot gauw,

    Mieke

  • 17 Mei 2012 - 16:33

    Sjoerd Engels:

    Hallo Mieke,

    Je bent er altijd als de kippen bij, leuk dat je het allemaal zo volgt! gr Sjoerd

  • 19 Mei 2012 - 21:15

    Ine J:

    Jeetje, weer zo indrukwekkend, wat zul je moeten afkikken als je in Nederland bent. Alhoewel het bij het schrijven van dit mailtje (zaterdag 23.10 uur) nog 18 graden is buiten en dat is ongekend hier.

    Profiteer en geniet van je laatste weken en laat het tot in je porien doordringen!!

  • 19 Mei 2012 - 22:34

    Ton Gielen:

    Zeg Sjoerd, jammer dat bijna alles al ontdekt is, anders had jij dat alsnog kunnen doen! Je bent een echte wereldreiziger.

    (HsZuyd :) )

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hoi An

Kiwi as

Recente Reisverslagen:

30 Mei 2012

Alles heeft een begin en een eind

17 Mei 2012

Viet Nam

05 Mei 2012

Korte Update

05 Maart 2012

Summer of 2012

26 Oktober 2011

Kiwi As
Sjoerd

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 663
Totaal aantal bezoekers 114040

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2011 - 31 Mei 2012

Kiwi as

07 Februari 2011 - 31 Juli 2011

Afstudeerstage

20 September 2005 - 19 Juli 2006

Mijn eerste reis

30 November -0001 - 30 November -0001

eerder bezochte landen

Landen bezocht: